28 september 2015

Gäster: Mattias & Mie Mattsson

Tillhör: Tobias
Relation: Mattias är barndomsvän och Mie hans fru

”Vi är nästan granar, det är bara en liten skog emellan oss”. Det skrev jag om Mattias någon gång under lågstadiet när jag skulle beskriva min väg till skolan och det roliga med det är inte att jag missade det där andra n-et utan att det är en ganska fin summering av hur min och Mattias relation utvecklades. För även om vi inte var grannar på riktigt så kunde vi, genom nyss nämna lilla skog, komma och gå lite som vi ville hos varandra och det var inte bara till skolan som vi hade sällskap. Efter skolan, på helgerna, på loven, i princip jämt var vi tillsammans och så fortsatte det långt in på mellanstadiet och även högstadiet. Sen kom gymnasiet och vi hamnade på olika skolor och framför allt när Mattias ledsnade på Sverige och i perioder började bo utomlands så blev det allt längre mellan gångerna vi sågs. När Mattias för femtioelfte gången flyttade tillbaka till Tokyo så började jag ana att han aldrig mer skulle komma hem så jag passade på att åka till honom istället. Sommaren 2011 landar jag därför på Narita-flygplatsen för två veckor hemma hos min polare i en av världens coolaste städer. Det första som händer jag väl hittat Mattias i vimlet på någon tågstation är att han säger att han har något att berätta. Eller tre saker för att vara exakt: 1) Han bor inte själv, utan med sin flickvän. 2) Flickvännen har en fyraårig son. 3) Hon är gravid med deras gemensamma barn. En smärre chock förstås men, så här i efterhand, också det bästa som kunde ha hänt för jag fick ju då möjlighet att lära känna Mie och lilla Shuri och ingen är gladare än jag att alla fyra (inklusive senaste tillskottet Julia) nu sen ett år tillbaka bor i Sverige!

Fråga Mattias om: Weezer-konserter, att vara ’big in Japan’, hur svårt det är att lära sig japanska, det där ”John Barnes-fotot”, märkliga saker som Tobias har gjort

Fråga Mie om: hur svårt det är att lära sig svenska (hon har själv lyckats anmärkningsvärt bra på bara ett år), Tokyo, vem som egentligen är mest vuxen av Mattias och Shuri



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar