23 september 2015

Gäst: Berit Johansson

Tillhör: Tobias
Relation: Mamma

När mamma skulle gå i pension för ett och ett halvt år sedan var det nog ingen som var orolig för att hon skulle sitta sysslolös och rulla tummarna. Det är nämligen alltid något på gång runt mamma och så har det varit så länge jag kan minnas. Utöver heltidsjobbet i Uppsala och hushållet i Knivsta så var det alltid ett folkdansgille som behövde en instruktör, en gympagrupp som behövde ledas, en syjunta som behövde styras upp, en garderob att städa ur eller en fläskfilé med banan som behövde tas ut ur ugnen. Hur hon orkade eller hann med allt har jag ingen aning om och jag misstänker att jag inte alltid har lyckats formulera all min tacksamhet för denna bedrift i ord. Nu, som pensionär, finns det dock välkomna tecken på att tempot har bedarrat något och att fokus har flyttats lite mer till de egna behoven även om detta är svårt för denna notoriskt godhjärtade empatiker.

Fråga Berit om: du kan få höra en anekdot om Tobias som barn (ja, det kan du), folkdans, gammeldans, D-Mark i Bremen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar